یک کارشناس مسائل بین‌الملل به تحلیل شرایط احیای برجام پرداخت.
کد خبر: ۱۴۰۶۹۰۶

مرتضی مکی در گفتگو‌ با جام‌جم آنلاین گفت: متاسفانه از فرصت هایی که برای احیای برجام با بیشتربن دستاورد و ارائه کمترین امتیاز برای جمهوری اسلامی به دست آمده بود در زمینه دستیابی به توافق استفاده نشد و موضوعات حاشیه‌ای دیگری به پرونده اضافه شد و روند احیای برجام در عمل به بن بست رسید.

وی ادامه داد: در شرایطی که جمهوری اسلامی همچنان بر‌ توافق قبلی که جوزپ بورل ارائه کرده بود، با طرف آمریکایی به توافق نسبی دست یافته بودند، ایران به دلائلی حاضر به عمل به همان توافق نشد.

مکی با بیان اینکه شرایط موجود مشخص کرده است که هیچ متغیر دیگری به جز احیای برجام نمی‌تواند روند فعلی دشواری اقتصادی را بهبود داده و در عرصه سیاستی خارجی شاهد تحولی در رویکرد ایران باشد تصریح کرد: حتی توافق ایران و عربستان هم به نظر نمی رسد آنچنان که ایران می‌خواهد دستاوردی در سطح منطقه ای و جهانی به همراه داشته باشد.

این کارشناس مسائل اروپا گفت: در اسفندماه آقای گروسی به تهران آمد و در دیدارهایش با مقامات ایرانی به کلیاتی از توافقی مبنی بر رفع سوالات و ابهامات آژانس در خصوص برنامه هسته ای ایران دست یافتند اما نزدیک به دو‌ماه از آن تاریخ گذشته است و تحرک مثبتی که نشان دهنده عمل به توافق باشد مشاهده نکردیم.

وی افزود: در این ارتباط گمانه زنی هایی نیز مطرح است مبنی بر اینکه ایران بدنبال این است که اگر امتیازی به آژانس می دهد ما به ازای آن با آژانس همکاری داشته باشد. اما این ما به ازا از سوی اروپا داده نشد و همچنان بر مواضع خود که برجام دیگر اهرم خاصی در اختیارشان قرار نمی دهد تاکید کرده اند.

مکی با بیان اینکه در چنین شرایطی به نظر می رسد جمهوری اسلامی راهی جز ارسال سیگنالی دیگر به غرب جهت ترغیب آنها برای احیای برجام ندارد، اظهار کرد: آن هم در شرایطی که اسراییل موج تبلیغاتی شدیدی علیه جمهوری اسلامی در جهت اینکه ایران به مرحله گریز هسته ای دست یافته، به راه انداخته است.

وی افزود: گذشته از اینکه می‌توان صحت و سقم این ادعاها را ثابت کرد اما این موج روانی تا حدودی روند مذاکرات را دشوار کرده است و جمهوری اسلامی با همکاری جدی تر با آژانس در مورد نصب دوربین های بیشتر می‌تواند این اهرم تبلیغاتی اسراییل را تا حدودی خنثی کرده و نشان دهد ایران آمادگی همکاری با آژانس را دارد و حداقل در اجلاس آتی آژانس در خرداد شورای حکام بهانه جدیدی برای عدم همکاری ایزان با آژانس نداشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ارائه سیگنال مثبت از سوی ایران می‌تواند برای غرب این نوید را بدهد که همکاری ایران با آژانس در مذاکرات احیای برجام امتیازاتی به غرب می دهد تا نگرانی غرب از انباشت هسته ای ایران رفع شود.

وی ادامه داد: غرب بیشتر به‌دنبال آنچه خود میخواهد است تا اینکه ایران چه مواضعی را در خصوص ساخت بمب اعلام می کند. بنابراین اجازه ایران برای نصب دوربین های بیشتر در برخی از سایت ها سیگنال مثبتی در قبال آژانس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها